Tryb dzień/noc: 
Pomóż Biance!

Światło znaczy życie

Bez światła słonecznego życie na Ziemi po prostu nie mogłoby istnieć. O tym, jak ważne jest światło, najczęściej przekonujemy się wtedy, kiedy go brak. Wielu z nas traci wówczas humor, a w skrajnych przypadkach brak światła może doprowadzić nawet do depresji.

Ludzie żyjący w krajach, w których panuje wieczne lato cieszą się lepszym zdrowiem i większą odpornością psychiczną. Słyną także z dobrego humoru i ognistego temperamentu. To wszystko daje im słońce na którego brak prawie nigdy nie narzekają. Tymczasem ci, którym przyszło żyć w deszczowym klimacie, częściej cierpią na zaburzenia psychiczne i depresje, a ich kondycja psychiczna jest zdecydowanie gorsza.
O tym jak ważną rolę odgrywa w naszym życiu słońce, przekonujemy się późną jesienią i zimą kiedy dni stają się krótsze, a za oknami panuje pochmurna pogoda. To właśnie wtedy częściej tracimy optymizm i energię.
Zmniejsza się odporność organizmu łatwiej zapadamy na przeziębienia.
Nasza aktywność jest uzależniona od światła. Kiedy go zabraknie, najpierw mózg, a następnie pozostałe organy zaczynają pracować na zwolnionych obrotach. To dlatego możemy odczuwać zarówno fizyczne, jak i psychiczne zmęczenie. Zdarza się, że człowiek cierpiący z powodu niedoboru światła potrzebuje fachowej pomocy. Istnieje nawet specjalny rodzaj terapii – fototerapia, czyli światłolecznictwo. Coraz więcej ludzi narzeka na zależność samopoczucia od pór roku. I to właśnie ich dotyczy problem tzw. depresji zimowej. Charakteryzuje się ona zaburzeniami rytmu dnia, a więc nadmierną sennością, apetytem na słodycze, zmniejszeniem aktywności ruchowej oraz pewnym upośledzeniem sprawności intelektualnej. Objawy te zwykle ustępują wraz ze wzrostem intensywności światła słonecznego. Dzięki temu spostrzeżeniu naukowcy wpadli na pomysł zastosowania światła sztucznego, zbliżonego parametrami do światła słonecznego. Fototerapię stosuje się w najcięższych przypadkach depresji zimowej. W łagodniejszych przypadkach wystarczy odpowiednia dieta i higieniczny tryb życia. W skład codziennych posiłków muszą wchodzić pełnoziarniste produkty zbożowe, ryż lub ziarna słonecznika. Wspomagają one pracę mózgu, serca oraz trawienie tłuszczy, poprawiając przy tym przemianę materii. Natomiast rośliny strączkowe, takie jak groch, fasola, soja, soczewica, dostarczą cennych białek i mikroelementów, które uczestniczą w przemianie składników pokarmowych w energię oraz wspomogą pracę układu nerwowego. Kiedy aura sprzyja, świeci piękne słońce, staraj się jak najdłużej przebywać na dworze. Ciesz się życiem i urokami wiosny oraz lata!