Tryb dzień/noc: 
Pomóż Biance!

Piramida zdrowia

Naukowcy zalecają spożywanie dużych ilości produktów zbożowych i produktów mało przetworzonych.

Często narzekamy na złe samopoczucie, osłabienie oraz znużenie. Poza tym nęka nas coraz więcej chorób związanych z postępem cywilizacji. Z reguły przypisujemy te dolegliwości stresowi i życiu w ciągłym pośpiechu. Okazuje się, że niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że osłabienie organizmu jest najczęściej konsekwencją błędów żywieniowych, jakie popełniamy niemal codziennie.
Po wielu latach badań naukowcy opracowali model prawidłowego żywienia w formie piramidy. Została ona podzielona na trzy części. U dołu znajdują się produkty, które powinny być spożywane codziennie. Środkową część piramidy zajmują owoce i warzywa, które dostarczają nam witamin i mikroelementów, a górną mięso, drób, jaja oraz ryby, będące uzupełnieniem naszej codziennej diety.
W podstawie piramidy zdrowia nieprzypadkowo znalazły się produkty zbożowe takie jak: pieczywo, płatki śniadaniowe, makaron i kasze. Powinny być one spożywane przynajmniej pięć razy dziennie. Warto pamiętać, by urozmaicać posiłki, jedząc zarówno chleb biały, jak i razowy. Zalecana dzienna racja to około 6 kromek. Natomiast makaronu i kaszy powinniśmy spożywać każdego dnia nie mniej niż 6-8 łyżek. Znajdująca się w nich skrobia jest dobrym źródłem energii, natomiast zawarty w pieczywie razowym błonnik wspaniale reguluje pracę jelit, poprawia przemianę materii i zapobiega kłopotliwym zaparciom.
Część środkowa piramidy obejmuje warzywa i owoce. Ich spożywanie jest bardzo istotne ze względu na dużą zawartość cennych witamin, mikroelementów i błonnika. W codziennym menu powinno znaleźć się około 700 gramów tych produktów, najlepiej w proporcji: 2/3 warzyw (najbardziej wartościowe są brokuły, kapusta, kukurydza, marchew, soja, groch, seler, pomidory i fasolka szparagowa) i 1/3 owoców (jabłka, truskawki, porzeczki, jagody, maliny, pomarańcze, grejpfruty). W zimie świeże owoce możemy z powodzeniem zastąpić suszonymi.

Powinniśmy pamiętać o spożywaniu różnorodnych gatunków warzyw i owoców, by zapewnić naszemu organizmowi komplet bardzo ważnych witamin oraz mikroelementów.
Górna część piramidy obejmuje produkty, które należy spożywać w niewielkich ilościach. Dziennie wystarcza nam 150 gramów mięsa (najlepiej chudego: drobiowego albo cielęcego), 2 szklanki mleka, 1 plasterek sera żółtego, natomiast jaj nie powinniśmy jeść więcej niż 3-4 w ciągu tygodnia.
Na koniec warto przypomnieć, że dzienne zapotrzebowanie na niezbędne do życia składniki zaspokoimy, jeżeli w naszym jadłospisie znajdą się produkty z każdego szczebla piramidy. Już po kilku tygodniach stosowania takiej diety poprawi się ogólne samopoczucie, będziemy mieć znacznie więcej energii, a sylwetka stanie się szczuplejsza.

Odpowiednio skomponowany codzienny jadłospis powinien zawierać produkty ze wszystkich szczebli piramidy. Bazą są produkty zbożowe, uzupełniają je natomiast warzywa oraz owoce bogate w mikroelementy i witaminy. Produkty ze szczytu piramidy (mięso, ryby, sery, jajka) najlepiej spożywać w umiarkowanych ilościach, ponieważ zawierają one dość dużo niezdrowego tłuszcz.