Tryb dzień/noc: 
Pomóż Biance!

Medytacja: Podróż w głąb siebie

Dzięki medytacji można osiągnąć duchową równowagę, spokój i szczęście. Źródło prawdziwej mądrości tkwi w nas wystarczy tylko odnaleźć do niego drogę…

Słowo medytacja kojarzy się najczęściej z ascetycznymi mnichami z buddyjskich klasztorów w Tybecie. Tymczasem medytacja jest nieodzownym elementem każdego wschodniego systemu filozoficznego. Polega ona przede wszystkim na zastosowaniu odpowiedniej techniki oddychania i osiągnięciu dzięki niej dużej koncentracji. W dzisiejszym chaotycznym świecie, w którym nie ma miejsca na refleksje nad sobą i duchowe poszukiwania, medytacja stanowi dla wielu ludzi wspaniały sposób na szczęśliwe życie. Pozwala odpocząć przez chwilę od codziennych obowiązków, wprowadzić w życie odrobinę spokoju i równowagi. Zapracowany, zmęczony i zestresowany człowiek nie jest w stanie dostrzegać w pełni otaczającego go świata. Nic więc dziwnego, że w pewnym momencie zaczyna odczuwać wewnętrzną pustkę. I właśnie medytacja może ją zapełnić. Samo słowo „medytacja” znaczy „wejście do środka, do wnętrza”. Jeden ze znawców filozofii Wschodu stwierdził, iż jest ona „doświadczeniem tego, kim jesteś, kim zawsze byłeś i kim już pozostaniesz”. Podczas ćwiczeń medytacyjnych wszystkie negatywne uczucia ustępują miejsca wewnętrznemu spokojowi. Tego stanu nie można jednak w żadnym wypadku mylić z odurzeniem, jakie wywołują narkotyki, czy zwyczajną bezczynnością. Medytująca osoba osiąga jasność umysłu, potrafi dużo lepiej zrozumieć świat, siebie, oraz czerpać ze źródeł prawdziwej mądrości. Może także odnaleźć drogę do swojej duchowej natury, tak zwanej pierwotnej wiedzy, którą każdy z nas posiada. Dzięki medytacji uświadamiamy sobie, że jesteśmy częścią jakiejś wielkiej całości, w której nic nie ma prawa dziać się przypadkiem. Wszystko ma swój sens i miejsce, następuje we właściwym czasie, chociaż bardzo często może nam się wydawać, że jest inaczej.
Podczas medytacji organizm ludzki funkcjonuje na „zwolnionych obrotach”. Obniża się ciśnienie krwi, spowalnia oddech, serce bije rzadziej i spokojniej. Również mózg znajduje się w nietypowym stanie: obok tak zwanych fal alfa, których wydzielanie jest charakterystyczne dla organizmu w stanie czuwania, mózg, podobnie jak we śnie, emituje fale delta i teta. Krótko mówiąc: ten stan oznacza bardzo wysoki stopień koncentracji przy równoczesnym całkowitym odprężeniu ciała i umysłu.
Opinie lekarzy na temat wpływu medytacji na zdrowie człowieka są różne, choć wielu przyznaje, że jest pomocna przy leczeniu wielu schorzeń. W Stanach Zjednoczonych od lat prowadzi się szereg badań poświęconych temu zagadnieniu. Co więcej, w niektórych klinikach wprowadzono kursy medytacji dla pacjentów jako ważny element terapii, ponieważ stan psychiczny chorego w dużym stopniu decyduje o wynikach leczenia. Wiadomo również, że wykonywane powoli ćwiczenia relaksacyjne w połączeniu z medytacją przynoszą ulgę ludziom cierpiącym na rozmaite dolegliwości.
Jedzenie jako forma medytacji


Nakrycie stołu współtworzy nastrój: Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że podczas przyrządzania posiłku niezwykle ważną rolę odgrywa nastrój. Można bez wahania stwierdzić, że wpływa on na jakość przygotowywanej potrawy. Ile razy nie udało nam się doprawić jakiegoś dania, ponieważ byliśmy zestresowani, źli albo zmęczeni? Dlatego przed przygotowaniem obiadu czy kolacji należy znaleźć wolną chwilę na uspokojenie się i medytację. Pozwólmy, aby dobra energia ogarnęła nasze całe ciało. Tylko w ten sposób będziemy w stanie przekazać ją potrawom, które przyrządzamy. W trakcie gotowania postarajmy się myśleć pozytywnie o osobach, dla których szykujemy posiłek, oraz wykorzystanych produktach. Kto choć kilka razy zastosuje się do tych rad, stwierdzi, że coś się zmieniło nie tylko w tak samo przyrządzanej potrawie, ale i w nim samym: nauczy się odczuwać wewnętrzny spokój i zadowolenie. Ważne jest również mycie rąk przed rozpoczęciem pracy w kuchni. Traktujmy mycie jak rytuał i wyobraźmy sobie, że wraz ze spływającą wodą pozbywamy się trosk i problemów. Samo jedzenie także powinno być medytacją: trzeba się skupić na tej czynności i zapomnieć o innych sprawach. Tylko wtedy poznamy prawdziwy smak tego, co spożywamy.
Pomagają przy problemach z krążeniem, astmie, zaburzeniach trawienia, artretyzmie, reumatyzmie, bólach pleców. Te ćwiczenia osiągają wyjątkową skuteczność w leczeniu depresji, stresu, stanów lękowych oraz bezsenności.
Nie podlega raczej dyskusji, że każdemu człowiekowi, bez względu na to, czy jest chory, czy zdrowy, przyda się umiejętność wywoływania wewnętrznego spokoju. Stan ten można osiągnąć poprzez zastosowanie technik prawidłowego oddychania, polegających na dostarczeniu organizmowi dużej ilości tlenu. Dzięki ćwiczeniom i prawidłowemu oddychaniu możemy wpłynąć na znaczną poprawę naszej sylwetki, a także zdrowia. Według wytrawnych joginów medytacja wraz ze specjalnym zestawem ćwiczeń pozwala pobudzić krążenie krwi i usunąć z ciała toksyny, które są odpowiedzialne za choroby i starzenie się organizmu. Aby zauważyć efekty, powinno się medytować codziennie przez kilkadziesiąt minut. W tym czasie mamy szansę pozbyć się tłumionych negatywnych emocji, wyciszyć się i skoncentrować. Dla wielu ludzi być może samo zalecenie codziennej medytacji i ćwiczeń relaksacyjnych wyda się stresujące, gdyż trudno znaleźć wolne pół godziny w ich wypełnionym zajęciami dniu. Jednak im częściej będziemy znajdować kilka minut na ćwiczenia medytacyjne, tym szybciej nauczymy się osiągać stan wewnętrznej równowagi i spokoju. W krótkim czasie odczujemy też znaczną poprawę naszej sprawności fizycznej.
Wszystkich technik medytacji najlepiej uczyć się na specjalnym kursie pod okiem wykwalifikowanego trenera. Zaletą ćwiczeń medytacyjnych i relaksacyjnych jest to, że może je wykonywać każdy człowiek, niezależnie od stanu zdrowia. Ważna jest jednak systematyczność ich wykonywania. Osiągnięcie drogą medytacji stanu, w którym możemy kontrolować funkcje naszego organizmu, wymaga, szczególnie na początku, wielu godzin pracy i anielskiej wręcz cierpliwości. Wzorem dla nas powinny być osoby bardziej doświadczone, które mogą wywołać taki stan praktycznie na zawołanie. Efekty, jakie niesie ze sobą praktykowanie medytacji, wymagają poświęcenia, pracy nad sobą i silnej woli. Trzeba być świadomym, że ćwiczenia nie przynoszą natychmiastowych rezultatów, ale już po kilku seansach będziemy bardziej zrelaksowani i pozbędziemy się problemów ze snem. Na pewno nie odczujemy gwałtownej zmiany, nie zrozumiemy od razu praw rządzących naszą planetą, nie staniemy się lepsi. Nauczymy się jednak patrzeć na świat wokół nas i na ludzi z zupełnie innej perspektywy.
Nie zrażajmy się więc początkowymi trudnościami z osiąganiem koncentracji oraz kłopotami z nauczeniem się prawidłowego sposobu oddychania. Warto jednak próbować, ponieważ stara prawda głosi, że tylko „trening czyni mistrza”.
Regularne ćwiczenia poprawiają krążenie


Wszystkie systemy relaksacji wywodzące się ze Wschodu opierają się na sztuce prawidłowego oddechu. Dzięki temu człowiek jest w stanie kontrolować wszystkie funkcje psychiczne i fizyczne organizmu, jak również rozluźnić napięte mięśnie i osiągnąć stan koncentracji. Właściwe oddychanie pozwala zwiększyć zasoby energii organizmu, odprężyć umysł, pozbyć się stresu, usunąć niezdrowe emocje oraz nałogi.

 

Powolne ruchy tai chi odprężają organizm


Początki tai chi sięgają starożytności. Jest to jedna z technik wschodniej sztuki samoobrony, której płynne zmiany pozycji ciała przypominają walkę z cieniem. Podstawą stylu tai chi jest ćwiczenie , czyli powolnych ruchów w określonej – długiej lub krótkiej – sekwencji, podczas której można medytować. Tai chi najlepiej uprawiać w grupie. Regularne ćwiczenie tego stylu walki rozluźnia mięśnie i wzmacnia organizm.