Tryb dzień/noc: 
Pomóż Biance!

Jak odzyskać wewnętrzny spokój?

Zbyt duże tempo życia może być przyczyną poważnych schorzeń. Każdego dnia musisz znaleźć choć chwilę, by się wyciszyć. Stres to stan mobilizacji organizmu -reakcja na stawiane mu żądania. W gruncie rzeczy spełnia więc funkcję pozytywną, gdyż zmusza do działania. Jeśli jednak jego wpływ jest długotrwały, niekorzystnie odbija się to na naszym zdrowiu. Niestety, stres towarzyszy nam na co dzień. Jego źródłem mogą być relacje rodzinne czy konflikty w pracy. Organizm człowieka, który nieustannie musi sobie radzić z nieprzewidzianymi sytuacjami, jest w stanie ciągłego pobudzenia i gotowości do działania. Produkuje duże ilości energii, układ krążenia i gruczoły pracują „na wysokich obrotach”, a mięśnie są napięte. Jeśli ta nagromadzona energia nie znajdzie ujścia, stajesz się podenerwowana i agresywna. Stała mobilizacja organizmu osłabia układ odpornościowy, a stres jest coraz częściej wymieniany jako przyczyna licznych schorzeń. Dlatego tak istotna jest znajomość technik relaksacyjnych i umiejętność niwelowania skutków stresu. Codziennie znajdź choćby chwilę, by móc się wyciszyć i odprężyć.

W walce ze stresem pomaga właściwe oddychanie. Połóż się wygodnie i obserwuj swój oddech. Wykonaj wydech, wytrzymaj chwilę, a następnie wciągnij powietrze tak, by oprócz klatki piersiowej wprawić w ruch także przeponę. Powtarzaj ten cykl przez kilka minut, koncentrując się na oddechu. Potem spróbuj napinać i rozluźniać mięśnie. Po wdechu przytrzymaj powietrze w płucach i napnij mięśnie. Przy wydechu staraj się maksymalnie je rozluźnić – zacznij od stóp, powoli przechodź w górę, aż do ramion, karku i mięśni twarzy. Po kilku minutach poczujesz przyjemne, odprężające ciepło. Opanowanie sztuki oddychania to podstawa medytacji. Trudno jednoznacznie określić, jaki jest najlepszy jej rodzaj, gdyż może być to także kontakt z przyrodą albo modlitwa. Musisz znaleźć odosobnione miejsce, gdzie nikt nie zakłóci Ci spokoju. Załóż luźne, niekrępujące ubranie i przyjmij wygodną pozycję (najlepiej usiądź, opierając o coś plecy). Skup się na oddychaniu i pozwól swobodnie płynąć myślom. Nie walcz z negatywnymi uczuciami, staraj się przyjąć postawę biernego obserwatora. Kolejnym krokiem może być wizualizacja, czyli rozmowa ze sobą poprzez obrazy. Spróbuj wyobrazić sobie przyjemne sceny i staraj się skoncentrować nie tylko na samym obrazie, ale na za-pachach, dźwiękach i swoich odczuciach. Remedium na stres stają się dla wielu ludzi techniki Wschodu. Joga to nie tylko ćwiczenia, ale cala filozofia życia.

Podnosi ona sprawność fizyczną, uczy kontroli nad ciałem i oddechem, pozwala żyć w zgodzie ze sobą. Natomiast tai-chi bazuje na założeniu, że gwarancją zdrowia jest niezakłócony przepływ energii chi w organizmie. Ta „gimnastyka”, polegająca na powtarzaniu sekwencji ruchów, ma na celu usunięcie blokad, uczy świadomego naprężania i rozluźniania mięśni, co w walce ze stresem jest cenną umiejętnością. Jednym ze sposobów odzyskania wewnętrznej harmonii może być uprawianie sportu. Wysiłek fizyczny pobudza krążenie krwi, likwiduje napięcia i powoduje wydzielanie endorfin, czyli substancji poprawiających nastrój. Istotną sprawą jest też odpowiednia dieta. Musi obfitować w witaminy Bi, B6 oraz magnez; zażywaj też tran. Ogranicz spożywanie cukru i napojów z kofeiną. Poprawiają one aktywność tylko na chwilę, a gdy przestaną działać, pogrążasz się w jeszcze większej apatii i ogarnia Cię zniechęcenie.