Tryb dzień/noc: 
Pomóż Biance!

Fitness dla Twojej duszy

Gdy cierpisz lub jest Ci źle, w przywróceniu równowagi ciała i ducha pomóc mogą ćwiczenia relaksacyjne.

Nasze życie upływa w ciągłym stresie i pośpiechu. Tymczasem to właśnie od psychicznej kondycji zależy ogólny stan organizmu. Jeśli więc nie zadbasz odpowiednio o swego ducha, mogą Ci dokuczać różne dolegliwości.

Nierozłączna jedność

Jest dziś jasne, że ciało i dusza stanowią nierozłączną jedność. Wiedzieli o tym już tysiące lat temu medycy Dalekiego Wschodu, którzy duży nacisk kładli na psychikę pacjenta. Człowiek nastawiony pozytywnie do życia ma bowiem większe szanse na wyzdrowienie niż ktoś, kogo gnębią przeróżne lęki i obawy. Nie bez powodu tak wiele osób korzysta z wiedzy i doświadczenia medycyny Wschodu.

Jak odzyskać radość życia

Powstała nawet specjalistyczna nazwa – choroba psychosomatyczna – określająca fizyczne niedomagania organizmu spowodowane złą kondycją psychiczną. Tym zjawiskiem zajęli się współcześni naukowcy, którzy dowiedli, że dobry nastrój zwiększa odporność organizmu, podczas gdy nadmierna nerwowość i niepokój wpływają fatalnie na system immunologiczny człowieka. Dlatego właśnie tak wiele uwagi poświęca się dzisiaj na ćwiczenia relaksacyjne, które odciążają zmęczony umysł oraz przywracają spokój i równowagę. Czasami próbujemy odzyskać radość życia i aktywność za pomocą sztucznych środków, takich jak alkohol, nikotyna czy leki. Czyżbyśmy zapomnieli, że istnieją bezpieczniejsze i naturalne sposoby?

Naukowcy są przekonani, że prawdziwym lekarstwem dla duszy, pozwalającym zapomnieć o stresie, są bliskość, miłość i poczucie bezpieczeństwa. Człowiek kochany i kochający wytwarza pewnego rodzaju barierę chroniącą przed chorobami. To tak jak dziecko, które pozbawione matczynej miłości, rozwija się zdecydowanie gorzej od tego, które czuje bliskość swojej mamy. Ważny jest przy tym fizyczny kontakt, który wywołuje całą gamę reakcji psychicznych. Dlatego też osoby samotne odzyskują radość życia po przygarnięciu psa czy kota. Wielką wagę do tego przykłada się w szkołach pielęgniarskich, gdzie jednym z przedmiotów nauczania jest… leczenie przez dotyk. W dzisiejszym zabieganym świecie brak nam poczucia stabilizacji. Trzeba jednak choć na chwilę zatrzymać się i zastanowić nad tym, co tak naprawdę jest najważniejsze.

Jak często robisz coś dla siebie samej?
Każdy z nas powinien właściwie zadbać o odprężenie i relaks. Czy poniższe zdania charakteryzują Twój codzienny tryb życia?
● Spoglądam przed siebie i nie myślę o niczym – ani o osobistych, ani o pracy, ani o czasie.
● Z radością słucham muzyki i tańczę w domu.
● Potrafię się naprawdę cieszyć choćby z błahych powodów.
● Bardzo chętnie i często spotykam się z moimi przyjaciółmi.
● Uważam, że śmiech jest najlepszym lekarstwem na zmartwienia.
● Dbam o swoje ciało (np. poprzez kąpiele, saunę, masaż).
● Często wychodzę na świeże po- wietrze i cieszę się pięknem natury.
● Po przebudzeniu poświęcam kilka minut na gimnastykę.