Tryb dzień/noc: 
Pomóż Biance!

Co na rozgrzewkę?

Jeśli chcemy uniknąć przeziębienia w zimie, strzeżmy się przemarznięcia. Jak to zrobić?

■ Przede wszystkim zacznijmy dzień naprzemiennym prysznicem. W ten sposób pobudza się krążenie i ukrwienie.
■ Zwróćmy uwagę na odpowiedni ubiór. Zimą bardzo praktyczne jest ubieranie się „na cebulkę”, które pomaga szybko dostosować się do zmiennych warunków otoczenia. Wsiadając do samochodu, w którym jest włączone ogrzewanie, pamiętajmy, by zdjąć lub przynajmniej rozpiąć kurtkę, starajmy się także zrobić to w tramwaju czy autobusie.
■ Zimą najlepiej sprawdza się? ubranie i bielizna z naturalnych tkanin (bawełna, wełna). W takich ubraniach nasza skóra może swobodnie oddychać.
■ Przekonajmy się do noszenia czapki. Brak nakrycia głowy naraża organizm na utratę aż 40% ciepła. Nie zasłaniajmy jednak ust i nosa szalikiem. Powietrze, które wydychamy, może ochłodzić się i z czasem zamiast ciepła poczujemy chłód.
■ Nie nośmy zbyt ciasnych butów, skarpetek i bielizny, by nie zakłócać krążenia krwi. Nawet rękawiczki powinny być z jednym palcem! Wybierajmy tylko skarpetki z naturalnych materiałów oraz buty z prawdziwej skóry. Stosujmy do butów wkładki termoizolacyjne, które doskonale chronią przed zimnem i wilgocią.
■ A jeśli już zmarzniemy? Po całym dniu w zimnie rozgrzejmy stopy za pomocą kąpieli w odpowiedniej temperaturze (10-15 minut przy temperaturze 37°C). Do kąpieli możemy dodać sól leczniczą. Osuszmy stopy ręcznikiem i wmasujmy rozgrzewający krem (np. Gehwol, Allpresan, Effidium Pied,Nivela-zione, Ziaja). Następnie należy ubrać wełniane skarpetki i rozkoszować się ciepłem. Można też wypić 1-2 szklanki gorącego, mocnego naparu z lipy oraz czarnego bzu. Dodajmy do niego łyżeczkę miodu, sok z połowy cytryny, szczyptę mielonego imbiru, cynamonu, zmiażdżony goździk. Herbata nabierze przez to lekko pikantnego smaku.
■ Jeśli stan naszego zdrowia na to pozwala, chodźmy regularnie do sauny. Osoby korzystające z sauny nie marzną, ponieważ ich naczynia krwionośne są przystosowane do zmian temperatury.

Zimowa dieta

Spróbujmy zmienić swoje posiłki tak, by śniadania, obiady i kolacje były raczej na ciepło. Unikajmy jednak zawiesi stych, tłustych zup. Wybierzmy zupę na warzywach, która nie tuczy, natomiast świetnie rozgrzewa i dostarcza wielu witamin. Unikajmy zaś kanapek, bo one ochładzają organizm. Doskonałe natomiast są rozgrzewające przyprawy typu: imbir, kardamon, cynamon, papryka, pieprz, czosnek. Dobrą, rozgrzewającą potrawą jest marchew z porem. Pora i startą na grubych oczkach marchew dusimy na oleju, zalewamy niewielką ilością wody, przyprawiamy i gotujemy.